Przepisy określają jak wyprowadzać zwierzęta domowe, utrzymywać pojemniki na odpady, myć samochody, odśnieżać chodniki, opróżniać szamba, jak i gdzie palić liście. Wytłuszczenia od redakcji.

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE MIASTA SOPOTU

Załącznik do uchwały nr XLI/705/2023 Rady Miasta Sopotu z dnia 9 lutego 2023 r.

ROZDZIAŁ 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasta Sopotu, w szczególności dotyczące:

  1. wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
    1. prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania lub przyjmowania przez Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych lub zapewnienie przyjmowania w inny sposób co najmniej takich odpadów komunalnych jak: papier – frakcje odpadów w skład której wchodzą odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i odpady opakowaniowe z tektury, szkło - frakcje odpadów w skład której wchodzą odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła, metale i tworzywa sztuczne – frakcje w skład których wchodzą odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe tworzyw sztucznych, odpady opakowaniowe wielomateriałowe, odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, oraz bioodpadów a także odpadów niebezpiecznych, przeterminowane leki i chemikalia, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne oraz odpadów tekstyliów i odzieży,
    2. uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
    3. mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
  2. rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników lub worków oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
    1. średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
    2. liczby osób korzystających z tych pojemników lub worków;
  3. utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
  4. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
  5. innych wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami;
  6. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
  7. wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
  8. wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2

  1. Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi w:
    1. ustawie z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
    2. ustawie z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach,
    3. ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
    4. ustawie z dnia 24 kwietnia 2009r. o bateriach i akumulatorach,
    5. ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 o ochronie zwierząt,
    6. ustawie z dnia 29 czerwca 2007r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.
  2. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
    1. komunalne odpady budowlane i rozbiórkowe – odpady budowlane powstałe w wyniku remontów i rozbiórek w gospodarstwach domowych, które nie są prowadzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane wykonywane we własnym zakresie przez właścicieli nieruchomości;
    2. nieruchomość zamieszkała – obiekty przeznaczone do trwałego przebywania osób w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych;
    3. nieruchomość niezamieszkała – obiekty i tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą, działalność usługową i handlową, działalność oświatową, działalność kulturalną i sportową, urzędy, lokale gastronomiczne, ogrody działkowe;
    4. Eco Sopot –należy przez to rozumieć Eco Sopot Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą w Sopocie przy Alei Niepodległości 732 A, adres strony internetowej www.ecosopot.pl, e-mail: bok@ecosopot.pl ZOM –należy przez to rozumieć Zakład Oczyszczania Miasta w Sopocie samorządowy zakład budżetowy z siedzibą w Sopocie przy Alei Niepodległości 732 A, adres strony internetowej www.zom.sopot.pl;
    5. punk selektywnie zbieranych odpadów komunalnych (PSZOK) – należy przez to rozumieć punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych zlokalizowanych na terenie Eco Sopot, przy Al. Niepodległości 732 A,
    6. KZG – należy przez to rozumieć Komunalny Związek Gmin „Dolina Redy i Chylonki” z siedzibą w Gdyni ul. Konwaliowa 1,adres strony internetowej www.kzg.pl.
    7. Rozporządzenie – rozporządzenie wydane przez ministra właściwego do spraw środowiska na podstawie art. 4a ust. 1 Ustawy,
    8. Ustawa – ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1297).

ROZDZIAŁ 2

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości i terenach przeznaczonych do użytku publicznego w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3

  1. Każda nieruchomość, na której wytwarzane są odpady komunalne stanowi miejsce selektywnego zbierania odpadów w zakresie określonym niniejszym Regulaminem.
  2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
    1. wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych, chyba, że na mocy odrębnej uchwały Rady Miasta Sopotu obowiązek ten w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnym oraz z zastrzeżeniem § 5 ust. 4 niniejszego Regulaminu;
    2. utrzymywanie pojemników, o których mowa w pkt. 1 w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym a także utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
    3. powadzenie selektywnego zbierania i przekazywanie przedsiębiorcy odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;
    4. gromadzenie odpadów zebranych selektywnie i niesegregowanych (zmieszanych - resztkowych) odpadów komunalnych stanowiących pozostałości z prowadzonej selektywnej zbiórki do pojemników lub worków o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;
    5. przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i niesegregowanych (zmieszanych - resztkowych) odpadów komunalnych stanowiących pozostałości z prowadzonej selektywnej zbiórki przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym właścicielom nieruchomości;
    6. zagwarantowanie bezkolizyjnego dojazdu oraz dostępu do wyznaczonego punktu zbierania odpadów;
    7. gromadzenie odpadów o których mowa w § 4 pkt. 5 i 6 – w ramach tzw. „wystawek”, nie wcześniej, niż 12 godz. przed wyznaczonym terminem odbioru wyłącznie w miejscu wskazanym przez właściciela (zarządcę) nieruchomości, w sposób umożliwiający bezkolizyjny odbiór tych odpadów.

ROZDZIAŁ 3

Zasady selektywnej zbiórki odpadów komunalnych

§ 4

  1. Określa się następujące rodzaje odpadów komunalnych do selektywnego zbierania i przekazywania ich do odbioru:
    1. papier – frakcja odpadów w skład której wchodzą odpady z papieru, w tym tektury (np. niezanieczyszczone opakowania z papieru i tektury, gazety, katalogi, prospekty, foldery, zeszyty, papier pakowy itp.);
    2. szkło – frakcja odpadów w skład której wchodzą odpady opakowaniowe ze szkła (bezbarwne i kolorowe szkło opakowaniowe), takie jak: butelki, słoiki, szklane opakowania po kosmetykach;
    3. tworzywa sztuczne i metale – frakcje w skład których wchodzą odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych (np. butelki po napojach, opakowania po chemii gospodarczej i produktach spożywczych), odpady opakowaniowe wielomateriałowe (np. kartoniki po mleku, sokach itp.), odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, (np. puszki po napojach, puszki z blachy stalowej po żywności; metalowe kapsle z butelek, zakrętki słoików i innych pojemników, folia aluminiowa, złom żelazny i metale kolorowe);
    4. bioodpady stanowiące odpady komunalne obejmujące dwie frakcje odpadów w skład których wchodzą: odpady zielone pochodzące z pielęgnacji terenów zielonych (np. trawa, liście, gałęzie drzew i krzewów itp.) oraz odpady kuchenne i spożywcze - z wyłączeniem odpadów pochodzenia zwierzęcego (np. odpadki warzywne i owocowe, resztki pochodzenia roślinnego, fusy po kawie i herbacie, resztki jedzenia pochodzenia roślinnego, papierowe chusteczki i ręczniki);
    5. odpady wielkogabarytowe - odpady komunalne powstające w gospodarstwach domowych, które ze względu na swoje rozmiary i/lub wagę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach do zbierania odpadów komunalnych, w tym: meble, dywany, wózki dziecięce, rowery, materace, zabawki dużych rozmiarów itp.;
    6. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
    7. zużyte opony;
    8. odpady tekstyliów i odzież;
    9. odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek;
    10. komunalne odpady budowlane i rozbiórkowe;
    11. odpady niebezpieczne powstające w gospodarstwach domowych, w szczególności:
      1. zużyte baterie i akumulatory,
      2. przeterminowane leki i chemikalia,
      3. farby, kleje, rozpuszczalniki, lakiery, oleje odpadowe oraz opakowania po tych substancjach,
      4. środki ochrony roślin, środki czyszczące, żywice, środki do konserwacji drewna oraz opakowania po tych substancjach,
      5. lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć w tym termometry rtęciowe.
  2. Odpady stanowiące pozostałości z prowadzonej selektywnej zbiórki frakcji wskazanych w ust. 1 należy zbierać oddzielnie jako niesegregowane (zmieszane - resztkowe) odpady komunalne.
  3. Bezpośrednio na terenie nieruchomości będą zbierane i odbierane selektywnie zebrane odpady komunalne, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i niesegregowane (zmieszane - resztkowe) komunalne, o których mowa w ust. 2, z uwzględnieniem zapisów w § 13 ust. 8.
  4. W wyznaczonych terminach, w formie tzw. „wystawek”, bezpośrednio z terenu nieruchomości odbierane będą odpady, o których mowa w ust.1 pkt. 5 i 6, z uwzględnieniem zapisów w § 13 ust. 8.
  5. Tworzy się gminny punkt zbiórki odpadów niebezpiecznych, zwany dalej PZON, na terenie ZOM Eco Sopot, za którego funkcjonowanie i obsługę odpowiada ZOM Eco Sopot we współpracy z KZG. W PZON odbierane będą odpady, o których mowa w ust. 1 pkt. 11.
  6. Na terenie Sopotu dopuszcza się mobilną zbiórkę odpadów niebezpiecznych, o których mowa w ust. 1 pkt. 11 w ramach objazdowej zbiórki odpadów niebezpiecznych, zwaną dalej OZON, organizowaną przez KZG.
  7. Tworzy się gminny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zwanym dalej PSZOK, na terenie ZOM Eco Sopot, za którego funkcjonowanie i obsługę odpowiada ZOM Eco Sopot. W PSZOK odbierane będą odpady, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 – 3 i 5-8 oraz wydzielone z bioodpadów komunalne opady zielone. Odpady, o których mowa w ust. 1 pkt.9 odbierane będą od dnia 1 września 2020 r.
  8. Odpady przyjmowane przez PZON i PSZOK magazynowane są w pojemnikach lub miejscach odpowiednio zabezpieczonych przed możliwością negatywnego oddziaływania na środowisko. Na pojemnikach umieszcza się informację o rodzaju gromadzonych odpadów.

§ 5

  1. Wymóg kompostowania bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych na terenie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi uważa się za spełniony, jeżeli bioodpady kompostowane są w wydzielonym i przeznaczonym do tego kompostowniku położonym na terenie nieruchomości, której dotyczy zwolnienie, o którym mowa w ust.3.
  2. Do przydomowych kompostowników nie wolno wrzucać odpadów innych aniżeli bioodpady stanowiące odpady komunalne, w tym również odpady zielone.
  3. Właściciele nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujący bioodpady stanowiące odpady komunalne w przydomowym kompostowniku, zwolnieni są z obowiązku wyposażenia nieruchomości w pojemniki na te odpady.
  4. Od właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym nie odbiera się bezpośrednio z terenu nieruchomości bioodpadów podlegających kompostowaniu.

§ 6

  1. Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego selektywnie zbierane są odpady komunalne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt. 1 – 4 i przekazane zostaną do zagospodarowania upoważnionemu przedsiębiorcy wraz z pozostałymi niesegregowanymi (zmieszanymi - resztkowymi) odpadami komunalnymi.
  2. Pochodzące z pielęgnacji parków, wydzielone z bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odpady zielone - przekazane zostaną do zagospodarowania upoważnionemu przedsiębiorcy.

§ 6

  1. Wysegregowane frakcje odpadów komunalnych powinny być wolne od innych, odbieranych odrębnie frakcji odpadów segregowanych.
  2. Wymóg selektywnego zbierania odpadów w miejscu ich wytwarzania, przy uwzględnieniu § 5, uważa się za spełniony, jeżeli:
    1. odpady gromadzone są w rozdzieleniu na frakcje, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt. 1 – 4 w pojemnikach lub workach;
    2. niesegregowane (zmieszane - resztkowe) odpady komunalne, stanowiące pozostałości z prowadzonej selektywnej zbiórki, nie zawierają odpadów gromadzonych selektywnie, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt. 1- 4;
    3. pojemniki oraz worki zapewniają zabezpieczenie odpadów przed pogorszeniem jakości zbieranej frakcji odpadów dla przyszłych procesów ich przetwarzania.

§ 7

  1. Odpady zebrane selektywnie, o których mowa w §4 ust.1 należy zbierać na zasadach określonych w rozdziale 6 niniejszego Regulaminu.
  2. W celu zmniejszenia objętości odpadów, opróżnione i pozbawione nakrętek odpady opakowaniowe: z papieru, tworzyw sztucznych, metali oraz opakowania wielomateriałowe należy, w miarę możliwości, trwale zgnieść przed ich włożeniem do pojemnika lub worka.
  3. Zebrane selektywnie opakowania, nie muszą być czyste, za wyjątkiem opakowań papierowych gromadzonych w pojemnikach na papier, nie trzeba ich myć, muszą być puste, w miarę możliwości należy usunąć etykiety termokurczliwe (z nazwą produktu), papierowe etykiety można zostawić.

ROZDZIAŁ 4

Wymagania w zakresie uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego

§ 8

  1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątania błota, śniegu, lodu, liści i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służącej do użytku publicznego oraz z dróg dla pieszych położonych wzdłuż nieruchomości. Czynności te winny być realizowane niezwłocznie, a w przypadku intensywnych opadów śniegu – w ciągu 6 godzin od ustania opadów, poprzez:
    1. zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie, itp.,
    2. odgarnięcie śniegu i błota pośniegowego w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych,
    3. Usunięcie występującego na drodze dla pieszych lodu możliwe jest poprzez stosowanie środków, o których mowa w rozporządzeniu z dnia 27 października 2005r. Ministra Środowiska w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą zostać użyte na drogach publicznych oraz ulicach i placach.
    4. uprzątnięcie z drogi dla pieszych piasku lub kruszywa użytego do likwidacji śliskości niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego stosowania.
  2. Uprzątnięcie śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z drogi dla pieszych nie może zostać dokonane na teren jezdni. Dopuszcza się składowanie pod drzewami: śniegu, lodu i błota pośniegowego – wyłącznie niezawierających środków chemicznych używanych do usuwania śliskości.
  3. Selektywne zebrane liście oraz odrębnie zebrane inne zanieczyszczenia, uprzątane przez właścicieli nieruchomości z drogi dla pieszych przyległych do drogi publicznej, będą odbierane przez firmę odbierającą odpady w Sopocie.

ROZDZIAŁ 5

Wymagania w zakresie mycia i napraw pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi

§ 9

  1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może się odbywać pod warunkiem, że będzie się odbywać na utwardzonej części nieruchomości, w sposób uniemożliwiający przedostawanie się powstających w wyniku tych czynności ścieków do wód (w tym kanalizacji deszczowej) lub do gruntu.
  2. Wykonywanie przez właściciela pojazdu samochodowego drobnych napraw i regulacji pojazdu poza warsztatem naprawczym jest dopuszczalne pod warunkiem:
    1. dokonywania poza warsztatami naprawczymi wyłącznie drobnych napraw pojazdu samochodowego;
    2. prowadzenia napraw pojazdu samochodowego w taki sposób, aby uniemożliwić przedostawanie się płynów eksploatacyjnych do wód (w tym kanalizacji deszczowej) lub do gruntu;
    3. postępowania z powstającymi w wyniku naprawy pojazdu samochodowego odpadami w sposób zgodny z postanowieniami niniejszego regulaminu.

ROZDZIAŁ 6

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 10

Wymagania ogólne dotyczące pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów

  1. Właściciel nieruchomości zapewni wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów komunalnych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, szczelne i zamykane, spełniające wymagania określone odpowiednimi normami, w ilości zapewniającej ich nieprzepełnienie, przy uwzględnieniu minimalnej pojemności określonej w ust.2 i normatywów określonych w § 11 oraz częstotliwości odbierania odpadów określonej w rozdziale 7 niniejszego Regulaminu.
  2. Pod pojęciem pojemniki, o których mowa w ust. 1 rozumie się również następujące urządzenia:

    1. worki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów, przezroczyste lub półprzezroczyste, umożliwiające wizualną kontrolę zawartości, o grubości dostosowanej do rodzaju gromadzonych odpadów, uniemożliwiającej rozerwanie się worka;
    2. zamykane kontenery, z wyłączeniem kontenerów lub worków na odpady budowlane i rozbiórkowe;
    3. kosze uliczne, które nie muszą być zamykane.
  3. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:
    1. do zbierania niesegregowanych (zmieszanych - resztkowych) odpadów komunalnych pojemniki o minimalnej pojemności 60 litrów;
    2. do zbierania odpadów papieru pojemniki o minimalnej pojemności 120 litrów lub foliowe worki o pojemności 80 litrów;
    3. do zbierania odpadów tworzywa sztucznego, metalu i opakowań wielomateriałowych pojemniki o minimalnej pojemności 120 litrów lub foliowe worki o pojemności 80 litrów;
    4. do zbierania odpadów szkła pojemniki o minimalnej pojemności 120 litrów lub foliowe worki o pojemności 60 lub 80 litrów;
    5. do zbierania odpadów zielonych pojemniki o minimalnej pojemności 120 litrów lub foliowe worki o pojemności 80 litrów;
    6. do zbierania odpadów kuchennych i spożywczych pojemniki o minimalnej pojemności 80 litrów;
    7. specjalistyczne podziemne lub półpodziemne, szczelne zbiorniki do zbierania odpadów, dostosowane do opróżniania samochodem wyposażonym w urządzenie dźwigowe HDS o maksymalnej pojemności:
      1. 5000 litrów do zbierania: niesegregowanych (zmieszanych - resztkowych) odpadów komunalnych, odpadów papieru, odpadów tworzywa sztucznego, metalu i opakowań wielomateriałowych,
      2. 3000 litrów do zbierania: odpadów szkła i odpadów kuchennych i spożywczych;
    8. do zbierania komunalnych odpadów budowlanych i rozbiórkowych:
      1. kontenery o minimalnej pojemności 5000 litrów,
      2. worki (typu BIG-BAG) o minimalnej pojemności 1000 litrów;
    9. do zbierania odpadów mebli i innych odpadów wielkogabarytowych kontenery o minimalnej pojemności 5000 litrów,
    10. do zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pojemniki o minimalnej pojemności 1100 litrów,
    11. specjalistyczne pojemniki do zbierania przeterminowanych leków,
    12. specjalistyczne pojemniki do zbierania zużytych baterii lub akumulatorów,
    13. specjalne, zabezpieczone i oznakowane pojemniki do gromadzenia odpadów tekstyliów i odzieży lub przeźroczyste worki foliowe do zbierania odpadów tekstyliów iodzieży,
    14. kosze uliczne o minimalnej pojemności 20 litrów.
  4. Pojemniki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny spełniać wymagania Polskiej Normy PN-EN 840 lub posiadać deklarację zgodności wystawioną przez producenta zgodnie z ustawą z dnia 20 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1344).
  5. Do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości dopuszcza się stosowanie worków zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie i Rozporządzeniu, spełniających następujące warunki:
    • worki o pojemności od 80 l do 120 l, o grubości nie mniejszej niż 60μm, wykonane z folii polietylenowej LDPE lub równoważnego materiału, tworzywa sztuczne i barwniki użyte do wykonania worka nie powinny zawierać kadmu, ołowiu i innych pierwiastków szkodliwych dla środowiska, powinny być odporny na działanie promieni UV, niskie temperatury
    • woreczki do gromadzenia odpadów organicznych kuchennych wykonane z foli/worka kompostowalnego, spełniającego normę EN 13432 lub DIN 54900 lub OK!Compost lub równoważną, noszące m.in., oznaczenie „Seedling”:
  6. Dla potrzeb selektywnego zbierania odpadów stosuje się następujące oznakowanie i przeznaczenie pojemników oraz worków:
    1. pojemniki i worki w kolorze niebieskim, oznakowane napisem „PAPIER” lub „MAKULATURA” przeznaczone do zbierania odpadów papieru;
    2. pojemniki i worki w kolorze zielonym, oznakowane napisem „SZKŁO” przeznaczone do zbierania odpadów szkła;
    3. pojemniki i worki w kolorze żółtym, oznakowane napisem „PLASTIK” przeznaczone do zbierania odpadów tworzywa sztucznego, metalu i opakowań wielomateriałowych;
    4. pojemniki i worki w kolorze brązowym, oznakowane napisem „ODPADY ZIELONE” przeznaczone na odpady zielone, a niemieszczące się ze względu na gabaryty, winny być przygotowane przez właściciela nieruchomości do odbioru w postaci związanych pakietów, w sposób umożliwiający bezpieczny załadunek i transport, w wadze nie przekraczającej 50 kg/pakiet;
    5. pojemniki w kolorze brązowym, oznakowane napisem „ODPADY BIO”, przeznaczone do zbierania odpadów kuchennych i spożywczych.
    6. Pojemniki w kolorze czarnym lub szarym, oznakowane napisem „ODPADY ZMIESZANE” do zbierania odpadów niesegregowanych (zmieszanych – resztkowych),
  7. Pojemniki rozmieszcza się na terenie nieruchomości, na której wytwarzane są odpady komunalne, w miejscu gromadzenia odpadów w wyznaczonym i przygotowanym przez właściciela nieruchomości zgodnie z § 12 ust. W przypadku, gdy na nieruchomości brak jest miejsca na rozmieszczenie pojemników, dopuszcza się ustawianie pojemników na terenie nieruchomości sąsiedniej lub innej, pod warunkiem dysponowania przez właściciela nieruchomości tytułem prawnym do korzystania z tej nieruchomości.
  8. Pojemniki rozmieszcza się w sposób zapewniający łatwy dostęp dla osób z nich korzystających.
  9. Pojemniki rozmieszcza się w miejscu zapewniającym podmiotowi odbierającemu odpady komunalne bezpośredni dojazd do tych pojemników za pomocą wyspecjalizowanego pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 26 Mg, z uwzględnieniem panujących warunków atmosferycznych (lód, śnieg, deszcz) oraz możliwość mechanicznego opróżniania pojemników przez ten pojazd.
  10. Worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych należy umieszczać w miejscu ustawienia pojemników.
  11. Pojemniki powinny mieć trwałe i widoczne oznaczenie wynikające z Rozporządzenia i Regulaminu zawierające także informacje pozwalające na jednoznaczną identyfikację właściciela pojemnika (np. poprzez podanie nazwy wspólnoty-„wspólnota nr ...”, nazwy firmy lub logo firmy).
  12. Dopuszcza się zbieranie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych oraz zużytych opon bezpośrednio na podłożu w urządzonych przez właściciela nieruchomości miejscach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 11

Wymagania dotyczące minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych

  1. Minimalne ilości i pojemności pojemników powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb właściciela, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 3 niniejszego Regulaminu, jednakże pojemniki opróżniane w tygodniowym cyklu odbioru powinny mieć łączną pojemność uwzględniającą minimalne normatywy obliczania wymaganej pojemności wskazane w ust. 3 i 4.
  2. Pojemność pojemników powinna być dostosowana do częstotliwości odbioru określonej w rozdziale 7 niniejszego Regulaminu.
  3. Dla nieruchomości zamieszkałych, do wyliczenia niezbędnej ilości pojemników przypadających na daną nieruchomość przyjmuje się minimum 20 litrów, jako średnią wielkość odpadów wytwarzanych przez jedną osobę w ciągu tygodnia.
  4. Dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, do wyliczenia niezbędnej ilości i pojemności pojemników opróżnianych w tygodniowym cyklu odbioru należy uwzględnić następujące minimalne normatywy obliczania wymaganej pojemności:
    1. w placówkach oświatowych i opiekuńczych – na każde dziecko, ucznia, studenta, pracownika - 5 litrów/na osobę;
    2. dla sklepu, hurtowni, innego lokalu handlowego, zakładu usługowego, zakładu rzemieślniczego, zakładu produkcyjnego - 5 litrów/na pracownika, przy czym określa się minimalną pojemność pojemnika 120 litrów;
    3. dla domów opieki, hoteli, pensjonatów, moteli, internatów, domów akademickich oraz innych nieruchomości o podobnej funkcji – 10 litrów na jedno łóżko, przy czym określa się minimalną pojemność pojemnika 120 litrów;
    4. dla lokalu gastronomicznego - 5 litrów na 1 siedzące miejsce konsumpcyjne, przy czym dla ustalenia liczby siedzących miejsc konsumpcyjnych wlicza się również miejsca konsumpcyjne usytuowane w ogródkach/kawiarenkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 litrów na lokal;
    5. dla lokalu gastronomicznego – nieposiadającego siedzących miejsc konsumpcyjnych, co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 litrów na jeden lokal;
    6. dla przychodni, lecznic, aptek, gabinetów lekarskich, placów budowy - w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – 60 litrów na każdych 10 pracowników;
    7. dla obiektów sportowych – w odniesieniu do średniej liczby osób korzystających z obiektu w ciągu tygodnia – 1 litr na osobę;
    8. dla parkingów i zespołów garażowych – 4 litrów na 1 miejsce postojowe;
    9. dla ogrodów działkowych - 10 litrów na działkę w okresie od 1 kwietnia do 30 listopada i 5 litrów poza tym okresem;
    10. dla targowisk – w odniesieniu do stanowiska/punktu handlowego - 50 litrów na stanowisko/punkt handlowy;
    11. inne – należy tygodniowy wskaźnik nagromadzenia odpadów stosować odpowiednio, przy czym określa się minimalną pojemność pojemnika – 60 litrów.

§ 12

Warunki rozmieszczania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowy i technicznym

  1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do:
    1. wyznaczenia na terenie własnej nieruchomości i odpowiedniego przygotowania we własnym zakresie i na własny koszt miejsca do gromadzenia odpadów z uwzględnieniem selektywnego zbierania określonego w § 4 ust.1 pkt. 1-8, zgodnie z odrębnymi przepisami;
    2. oznaczenie granic miejsca gromadzenia odpadów w przypadku, gdy nie jest wygrodzone ścianami,
    3. zapewnienia wyposażenia miejsca do gromadzenia odpadów w wystarczającą liczbę pojemników zapobiegającą ich przepełnieniu, opróżnianych zgodnie z częstotliwością określoną w rozdziale 7 niniejszego Regulaminu;
    4. utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
  2. Miejsca do zbierania odpadów komunalnych w zabudowie wielorodzinnej powinny być dostępne dla osób niepełnosprawnych. zapewnienie pracownikom przedsiębiorcy odbierającego odpady swobodnego dostępu do wszystkich pojemników i worków zlokalizowanych w miejscu gromadzenia odpadów umożliwiającego bezpieczny, bezkolizyjny, nieograniczony przeszkodami dostęp z drogi publicznej do tych pojemników i worków, w tym również dostęp obejmujący przekazanie przedsiębiorcy odbierającemu odpady niezbędnej dla każdego rodzaju pojemników i worków ilości kluczy, pilotów, kodów dostępu do bram, drzwi lub zamknięć,
  3. Utrzymanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym powinno być dokonywane poprzez:

    1. ustawienie pojemników w sposób uporządkowany, zapewniający swobodny do nich dostęp,
    2. ich mycie i dezynfekowanie w sposób zapobiegający zanieczyszczeniu środowiska;
    3. umieszczanie w pojemnikach o określonych kolorach lub oznaczeniach wyłącznie odpadów, dla których te pojemniki zostały przeznaczone;
    4. zamykanie pojemników wyposażonych w mechanizm zamykający w sposób zabezpieczający przed wybieraniem zawartości pojemnika przez zwierzęta oraz przed dostaniem się do ich wnętrza wód opadowych;
    5. gromadzenie w pojemniku odpadów w ilości niepowodującej jego przeciążenia;
    6. pojemnik nie powinien być uszkodzony lub pozbawiony elementów składowych, np. pokrywy.
  4. Właściciele nieruchomości obowiązani są do zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych z nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości, a miejsca, gdzie znajdują się pojemniki i worki właściciel nieruchomości utrzymuje w czystości.
  5. Właściciele nieruchomości zapewniają podmiotowi odbierającemu odpady komunalne w uzgodnionym z nim terminie, swobodny dostęp do pojemników i worków, umożliwiający ich opróżnienie/odbiór bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

  6. Właściciel nieruchomości obowiązany jest udostępnić pojemniki na czas odbierania odpadów, w tym w szczególności poprzez ich wystawienie poza teren nieruchomości, w miejsce umożliwiające swobodny dostęp do nich specjalistycznym pojazdom, tzn. pojazdom z zabudową bezpyłową (tzw. śmieciarkom), hakowcom itp. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany wystawić pojemniki/worki co najwyżej na 12 godzin przed terminem ich odbioru, zgodnym z harmonogramem, przed posesję w sposób nieutrudniający przejścia lub przejazdu.
  7. W przypadku, gdy miejsce usytuowania pojemników jest zamykane wymóg dostępności uważa się za spełniony, jeżeli w dniu, w którym następuje odbiór odpadów komunalnych zgodnie z harmonogramem odbioru, miejsce pozostaje otwarte albo jeżeli przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne został udostępniony klucz, lub pilot lub inne urządzenie umożliwiające mu dostęp do niego.
  8. Jeżeli odbiór odpadów komunalnych następuje z nieruchomości lub tzw. altanek śmietnikowych zamykanych na klucz, to właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zapewnienia dostępności do nieruchomości i/lub altany poprzez dostarczenie przedsiębiorcy odbierającemu odpady kluczy, lub pilotów, lub innych urządzeń w ilości odpowiadającej rodzajom pojemników.
  9. W przypadku selektywnego zbierania odpadów w workach, właściciel nieruchomości zabezpiecza zapełniony worek, przed przypadkowym wysypaniem się odpadów.
  10. W przypadku, gdy nie jest możliwym wyznaczenie miejsca zbierania odpadów komunalnych na terenie własnej nieruchomości, ze względu na brak możliwości spełnienia wymagań zawartych w obowiązujących przepisach, właściciel tej nieruchomości zobowiązany jest do zapewnienia usytuowania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenie innej nieruchomości, na zasadach uzgodnionych z jej właścicielem, w formie umowy.
  11. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne zobowiązany jest do usuwania zanieczyszczeń powstałych w miejscu gromadzenia odpadów w wyniku załadunku i transportu odpadów.

§ 13

  1. Nieruchomości służące do użytku publicznego lub na terenie których znajdują się obiekty służące do użytku publicznego, należy wyposażyć w kosze uliczne, które należy rozmieszczać przy ciągach komunikacyjnych, przejściach dla pieszych, w sąsiedztwie wiaty przystankowej przystanków komunikacji publicznej, a w przypadku braku wiaty przystankowej, w sąsiedztwie oznaczenia przystanku. Rozmieszczenie koszy należy dostosować do potrzeb wynikających z intensywności ruchu pieszych, przy czym odległość pomiędzy miejscami ustawienia koszy na terenach zabudowanych z urządzonym chodnikiem nie może przekraczać 500m.
  2. Właściciel nieruchomości, która służy do użytku publicznego lub wspólnego użytku mieszkańców, najemców itp. lub na terenie której znajdują się obiekty służące do wspólnego lub publicznego użytku, zobowiązany jest do umożliwienia pozbywania się odpadów przez jej użytkowników, w szczególności poprzez wyposażenie ciągów komunikacyjnych, parkingów itp. znajdujących się w obrębie takiej nieruchomości, w kosze uliczne oraz zapewnienie ich systematycznego opróżniania.
  3. Pojemniki/kosze uliczne, o których mowa w ust. 1 muszą posiadać konstrukcję uniemożliwiającą wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.

ROZDZIAŁ 7

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 14

  1. Ustala się częstotliwość pozbywania się poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych w następujący sposób:
    1. dla zabudowy jednorodzinnej i wspólnoty mieszkaniowej do 4 lokali mieszkalnych:
      1. odpady niesegregowane (zmieszane - resztkowe) - min. raz na dwa tygodnie,
      2. odpady zbierane selektywnie: papier, tworzywa sztuczne i metale, odpady zielone– dwa razy w miesiącu, szkło – raz w miesiącu
      3. od 1 września 2020 r. odpady kuchenne i spożywcze - min. raz na dwa tygodnie
    2. dla zabudowy wielorodzinnej:
      1. odpady niesegregowane (zmieszane - resztkowe) - min. raz na tydzień,
      2. odpady zbierane selektywnie: papier, szkło, tworzywa sztuczne – min. raz na tydzień
      3. odpady zielone - w okresie od marca do listopada – min. dwa razy w miesiącu, w pozostałym okresie raz w miesiącu,
      4. od 1 września 2020 r. odpady kuchenne i spożywcze - min. raz na tydzień
    3. dla zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej:
      1. odpady wielkogabarytowe, zużyte opony – raz w miesiącu, w zabudowie wielorodzinnej dodatkowo na zgłoszenie właściciela nieruchomości w uzgodnieniu z podmiotem odbierającym,,
      2. komunalne odpady budowlane i rozbiórkowe – na zgłoszenie właściciela nieruchomości,
      3. zbiórka choinek – od 01.01 do 15.02 – raz w tygodniu,
      4. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – nie rzadziej niż dwa razy w roku,
      5. wielkogabarytowy sprzęt elektryczny i elektroniczny - na telefoniczne zgłoszenie do KZG przez właściciela sprzętu.
  2. Ustala się częstotliwości pozbywania się odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:
    1. odpady niesegregowane (zmieszane - resztkowe)- nie rzadziej niż raz na tydzień;
    2. odpady zbierane selektywnie: papier, tektura, opakowania wielomateriałowe, szkło, tworzywa sztuczne –raz na tydzień;
    3. odpady zielone - w okresie od marca do listopada – nie rzadziej niż raz na miesiąc.
    4. od 1 września 2020 r. odpady kuchenne i spożywcze – nie rzadziej niż raz na tydzień.
  3. Inna niż określona w ust. 2 częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, wymaga uzgodnienia z podmiotem odbierającym odpady pod warunkiem uprzedniego indywidualnego zgłoszenia właściciela nieruchomości w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§ 15

  1. Aktualny na dany rok harmonogram odbierania odpadów komunalnych dostępny jest na stronie internetowej www.ecosopot.pl.
  2. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy pozbywają się z terenu nieruchomości selektywnie zabranych odpadów pochodzących z gospodarstw domowych w następujący sposób:
    1. gromadzenie i przekazywanie odpadów ze szkła białego i kolorowego w jednym pojemniku/worku;
    2. gromadzenie i przekazywanie odpadów z papieru i tektury w jednym pojemniku/worku;
    3. gromadzenie i przekazywanie odpadów z tworzyw sztucznych, metalu i opakowań wielomateriałowych w jednym pojemniku/worku;
    4. gromadzenie i przekazywanie odpadów zielonych w jednym pojemniku/worku lub pakietach, o których mowa w § 11 ust. 4 pkt 4, lub poddanie odpadów zielonych kompostowaniu na terenie nieruchomości, na której powstały;
    5. gromadzenie i przekazywanie odpadów kuchennych i spożywczych w jednym pojemniku, odpady do pojemnika należy wrzucać w woreczkach kompostowalnych, lub papierowych lub bez żadnego dodatkowego opakowania;
    6. odpady niebezpieczne obejmujące przeterminowane leki należy dostarczać do pojemników ustawionych w aptekach w godzinach ich otwarcia;
    7. odpady niebezpieczne w postaci zużytych baterii i akumulatorów małogabarytowych należy dostarczać do pojemników znajdujących się w Urzędzie Miasta Sopotu, w gminnych placówkach oświatowych i w placówkach handlowych, o których informacja znajduje się na stronie internetowej www.kzg.pl, w godzinach ich otwarcia oraz do sprzedawców detalicznych baterii przenośnych i akumulatorów, których powierzchnia sprzedaży przekracza 25 m2- zgodnie z ustawą o bateriach i akumulatorach;
    8. pozostałe odpady niebezpieczne, mogą przekazywać do PZON w godzinach jego funkcjonowania, o których informacja umieszczona jest na stronie internetowej www.zom.sopot.pl oraz w ramach OZON w terminach zgodnie z harmonogramem umieszczonym na stronie internetowej www.kzg.pl;
    9. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny mogą przekazywać:
      1. do PZON,
      2. podmiotom zbierającym zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
      3. w przypadku sprzętu elektrycznego i elektronicznego o większych rozmiarach mieszkańcy mogą się go pozbywać w ramach zbiórki odpadów wielkogabarytowych lub poprzez przekazanie do KZG w sposób określony w § 15 ust. 1 pkt. 3 lit. e;
    10. gromadzone odrębnie w workach lub w kontenerach odpady budowlane i rozbiórkowe są zobowiązani przekazywać podmiotom uprawnionym do ich odbioru lub transportu na podstawie indywidualnego zgłoszenia właściciela i na jego koszt, z zastrzeżeniem zapisów w pkt. 11;
    11. w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przysługuje prawo do przekazania raz w roku odpadów budowlanych i rozbiórkowych niezawierających odpadów niebezpiecznych, powstałych w związku z remontem prowadzonym w lokalu mieszkalnym, w ilości do 1,0 m³ na lokal mieszkalny, odbieranych przez ZOM, po uprzednim zgłoszeniu przez właściciela lokalu mieszkalnego, odebraniu worka typu big-bag o pojemności 1m3 i uzgodnieniu terminu jego odbioru w Biurze Obsługi Klienta ZOM;

    12. odpady wielkogabarytowe i zużyte opony na terenach zabudowy jednorodzinnej winny być wystawiane przed posesję przy krawędzi jezdni w sposób nieutrudniający przejścia lub przejazdu, a w rejonach zabudowy wielorodzinnej przy pomieszczeniu służącym do gromadzenia odpadów. Odpady wielkogabarytowe i zużyte opony należy wystawić co najwyżej na 12 godzin przed terminem ich odbioru;
    13. odpady tekstyliów i odzieży gromadzone w workach winny być wystawiane przed posesję, w terminach odbioru odpadów wielkogabarytowych lub przekazywane bezpośrednio do pojemników na odzież zlokalizowanych na terenie ZOM lub do pojemników organizacji posiadających uprawnienie do ich zbierania.
  3. Właściciele nieruchomości, na których powstają odpady komunalne, a nie zamieszkują mieszkańcy pozbywają się z terenu nieruchomości selektywnie zebranych odpadów w następujący sposób:
    1. gromadzenie i przekazywanie odpadów ze szkła białego i kolorowego w jednym pojemniku/worku;
    2. gromadzenie i przekazywanie odpadów z papieru i tektury w jednym pojemniku/worku;
    3. gromadzenie i przekazywanie odpadów z tworzyw sztucznych, metalu, opakowań wielomateriałowych w jednym pojemniku/worku;
    4. gromadzenie i przekazywanie odpadów zielonych w jednym pojemniku/worku lub pakietach, o których mowa w § 11 ust. 4 pkt 4, lub poddanie odpadów zielonych kompostowaniu na terenie nieruchomości, na której powstały;
    5. gromadzenie i przekazywanie odpadów kuchennych i spożywczych w jednym pojemniku, odpady do pojemnika należy wrzucać w woreczkach kompostowalnych, lub papierowych, lub bez żadnego dodatkowego opakowania,
    6. i przekazują wskazane powyżej odpady w ramach wnoszonej opłaty za odbiór odpadów komunalnych podmiotowi odbierającemu odpady komunalne na zlecenie Gminy Miasta Sopotu. Gospodarowanie pozostałymi odpadami zebranymi selektywnie, prowadzą zgodnie z przepisami ustawy o odpadach i pozostałymi przepisami regulującymi postępowanie z odpadami.

    7. Właściciele nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gastronomiczna lub handlowa w branży spożywczej, w tym w czasie imprez, oprócz zbierania odpadów komunalnych w pojemnikach zlokalizowanych w miejscu gromadzenia odpadów, zobowiązani są odpowiednio do ustawienia na zewnątrz lokalu lub obiektu wystarczającej liczby pojemników na odpady i ich opróżniania do pojemników zlokalizowanych w miejscu gromadzenia odpadów z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu oraz sprzątania otoczenia lokalu ze śmieci związanych z prowadzoną działalnością handlową lub gastronomiczną,
  4. Zarządca drogi oraz podmioty zobowiązane do ustawienia pojemników/ koszy ulicznych są obowiązani do zapewnienia ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnianiu, jednak nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu.
  5. Odbiór odpadów komunalnych nie może następować w niedziele oraz w dni ustawowo wolne od pracy. W przypadku, gdy dzień odbioru odpadów przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, odbiór odpadów odbywa się do 2 dni przed lub 2 dni po dniu niebędący dniem ustawowo wolnym od pracy.

§ 16

  1. Nieczystości ciekłe muszą być gromadzone w zbiornikach bezodpływowych odpowiadających wymaganiom wynikającym z odrębnych przepisów.
  2. Właściciele nieruchomości, na których usytuowane są zbiorniki do gromadzenia nieczystości ciekłych obowiązani są do opróżniania zbiorników w sposób systematyczny, nie dopuszczając do ich przepełnienia, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.
  3. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie umowy zawartej między właścicielami nieruchomości, a przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie Prezydenta Miasta Sopotu na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych z częstotliwością dostosowaną do potrzeb wynikających z ilości pobranej wody i pojemności zbiornika. Opróżnianie zbiorników powinno się odbywać nie rzadziej niż: raz na pół roku w przypadku zbiorników bezodpływowych na ścieki i raz na dwa lata w przypadku osadników przydomowych oczyszczalni ścieków. Dodatkowo opróżnianie zbiorników przydomowych oczyszczalni ścieków powinno być zgodne z instrukcją eksploatacji oczyszczalni.

ROZDZIAŁ 8

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 17

W celu utworzenia i funkcjonowania nowoczesnego i skutecznego systemu gospodarki odpadami opartego na hierarchii postępowania z odpadami, właściciele nieruchomości winni dążyć do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów, w szczególności poprzez ograniczenie marnotrawienia żywności, dokonywanie świadomych zakupów, kupowanie produktów w opakowaniach ekologicznych, wielokrotnego użytku oraz o dłuższym czasie użytkowania.

ROZDZIAŁ 9

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 18

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi

  1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do sprawowania opieki nad tymi zwierzętami w taki sposób, aby zwierzęta te nie stanowiły zagrożenia dla innych ludzi oraz nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
  2. W miejscach publicznych:
    1. psa wyprowadza się na uwięzi lub w kagańcu, a psy rasy agresywnej w tym wszystkich psów ras wymienionych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu psów uznawanych za agresywne oraz mieszańce tych ras – wyłącznie na uwięzi i w założonym kagańcu;
    2. właściciele i opiekunowie zwierząt domowych zobowiązani są do podjęcia wszelkich środków chroniących osoby trzecie przed niechcianym bezpośrednim kontaktem ze zwierzęciem.
  3. Na terenach oznaczonych jako wybiegi dla psów osoby je utrzymujące mogą zdjąć psu kaganiec oraz zwolnić je z uwięzi ale tylko w przypadku, gdy posiadacz sprawuje właściwą kontrolę nad jego zachowaniem, a pies ma zapiętą obrożę oraz posiada nośnik z zapisanymi informacjami, które pozwolą na odnalezienie osoby, do której zwierzę należy, z zastrzeżeniem przestrzegania regulaminu korzystania z wybiegów, jeżeli został ustanowiony przez zarządcę.
  4. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do niewprowadzania psów i innych zwierząt domowych na plaże i kąpieliska w okresie od 1 maja do 30 września każdego roku, za wyjątkiem następujących odcinków plaży: a) po stronie północnej plaży od granicy z Gdynią (umownie na potoku Swelina) do wejścia nr 2, b) po stronie południowej plaży od wejścia na plażę nr 43 do wejścia nr 45, gdzie dopuszcza się wprowadzanie psów na plaże przez cały rok.
  5. Obowiązek określony w ust. 2 i 4 nie dotyczy oznakowanych psów przewodników osób niepełnosprawnych i psów asystujących osobom niepełnosprawnym.

§ 19

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

  1. Osoba utrzymująca zwierzę domowe zobowiązana jest do natychmiastowego uprzątnięcie zanieczyszczenia pozostawionego przez zwierzę w miejscu publicznym, w szczególności na klatkach schodowych, lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, na drodze dla pieszych, ulicach i placach, parkach, zieleńcach itp.; odchody należy umieszczać w specjalnie oznaczonych pojemnikach, w pojemnikach na odpady niesegregowane (zmieszane) lub w koszach ulicznych.
  2. Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy osób niewidomych i o znacznym stopniu niepełnosprawności, korzystających z pomocy psów przewodników i psów asystujących osobom niepełnosprawnym.

ROZDZIAŁ 10

Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich

§ 20

  1. W granicach administracyjnych Gminy Miasta Sopotu dopuszcza się na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej utrzymywanie zwierząt gospodarskich jedynie w celach oświatowych, rehabilitacyjnych, rekreacyjnych i sportowych, pod warunkiem, że taka funkcja wynika z zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  2. Osoby utrzymujące konie, w celach o których mowa w ust.1 są zobowiązane do niewyprowadzania ich na plaże i kąpieliska w okresie od 1 maja do 30 września każdego roku.
  3. Na terenach innych niż wymienione w ust. 1 dopuszcza się utrzymywanie pszczół miodnych linii dopuszczonych do hodowli na terenie województwa pomorskiego w ilości nie większej niż 20 rojów na nieruchomościach niezamieszkałych, przy czym pasieka powinna być:
    1. usytuowana w odległości większej niż 15 m od otworów okiennych w poziomie i powyżej miejsc osadzenia uli – w przypadku pasieki ulokowanej na dachach budynków;
    2. ogrodzona w sposób uniemożliwiający przypadkowe wejście osób postronnych lub zwierząt domowych;
    3. oznakowana poprzez umieszczenie na ogrodzeniu tablicy z napisem ostrzegawczym: „Uwaga pszczoły! Osobom nieupoważnionym wstęp wzbroniony” lub równoważnym.

ROZDZIAŁ 11

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 21

  1. Obowiązkowi deratyzacji podlegają nieruchomości na których zlokalizowane są:
    • budynki wielolokalowe w tym szpitale, hotele, internaty, domy akademickie, bursy;
    • obiekty, w których prowadzone jest zbiorowe żywienie;
    • obiekty handlowe branży spożywczej;
    • magazyny żywności i płodów rolnych;
    • zakłady przetwórstwa żywności;
    • schroniska dla zwierząt;
    • obiekty, w których utrzymywane są zwierzęta gospodarskie w celach oświatowych, rehabilitacyjnych, rekreacyjnych i sportowych.
  2. Deratyzację, o której mowa w ust. 1, przeprowadza się dwukrotnie w ciągu roku, w terminach: od 15 marca do 1 kwietnia oraz od 15 października do 1 listopada każdego roku.

ROZDZIAŁ 12

Przepisy końcowe

§ 23

Egzekwowanie obowiązków określonych niniejszym Regulaminem następuje na podstawie art. 9u ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, art.379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia Prawo Ochrony Środowiska oraz innych przepisów prawa.