Elektryczne autobusy w Lublinie
W Lublinie w roku 2013 ogłoszono przetarg na zakup elektrycznych autobusów. Do przetargu wybrano modele zwane również trolejbusami na baterie, ponieważ mogą poruszać się poza siecią elektryczną siecią trakcyjną. Wtedy ich „szelki” są opuszczone. Przetarg wygrała firma Ursus z Warszawy. Dostarczyła 38 trolejbusów.
Ta sama firma wyprodukowała jeden autobus elektryczny Ekovolt. Pojazd powstał na bazie nadwozia autobusów marki Bogdan produkcji ukraińskiej. Homologację uzyskał 13 kwietnia 2015 na autobus elektryczny marki URSUS, typ E70110, o nazwie handlowej Ekovolt. Autobus ma typowe nadwozie na 26 miejsc siedzących, łącznie maksymalnie 80 pasażerów. Jego zasięg wynosi 100 kilometrów. Dystans ten jest możliwy do pokonania dzięki zasilaniu bateriami litowo-jonowymi o łącznej pojemności 120 kWh. Pojazd jest dostarczany z 4 pakietami wymiennych baterii do użycia przez 6 lat. Baterie są wymienialne i umieszczone po bokach pojazdu, aby można by je sprawnie wyciągać do ładowania. Dzięki temu jest do nich łatwy dostęp, co pozwala na szybką wymianę zasilania. Na trasie linii testowej ZKM w Lublinie umieścił ładowarkę, aby autobus mógł doładować baterie w ciągu dnia. Po kilkudziesięciominutowym postoju przy ładowarce pojazd może pokonać dodatkowe 35 km. W kolejnym modelu można będzie naładować baterię w 80 procentach w ciągu 15 minut, co pozwoli na przejechanie kolejnych 100 km.
Jeden pojazd kosztował 1,7mln zł. Natomiast jego koszty eksploatacji są o wiele niższe od autobusów na olej napędowy. Model jest prototypem. Docelowo autobus elektryczny ma być wyposażony w akumulatory pozwalające pokonać 200 km bez ładowania. W planach są też modele wyposażone w wodorowe zasilanie akumulatorów. Wtedy po zatankowaniu wodoru zasięg wynosiłby 400 km.