Dyskusja publiczna o studium

ilustracja

12 grudnia o godz. 17.00 w Urzędzie Miasta odbyła się dyskusja publiczna nad projektem studium zagospodarowania przestrzennego miasta. Projekt studium jest pracą zbiorową zespołu autorskiego Pracowni Prac Projektowych „PLAN PROJEKT” s. c. Peszkowski-Daniell pod kier. mgr. inż. arch. Wojciecha Peszkowskiego. Aktualnie obowiązuje Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Sopotu uchwalone w roku 2010. W lipcu 2015 Rada Miasta stwierdziła utratę aktualności tego dokumentu.

Spotkanie na temat projektu nowego studium prowadził wiceprezydent Marcin Skwierawski. Przez około godzinę omawiano treść projektu. W pozostałym czasie kilku mieszkańców zdążyło zadać pytania. Autor studium Wojciech Peszkowski zwrócił uwagę na zastosowanie mniej wyraźnego podziału na funkcje rekreacyjne, usługowe i mieszkaniowe w poszczególnych jednostkach strukturalnych. W porównaniu do aktualnego studium, nowy projekt dopuszcza większe zróżnicowanie funkcji na terenach zabudowanych oraz zawiera mniej szczegółowe ustalenia, dzięki czemu rada miasta uzyska większą swobodę w tworzeniu miejscowych planów zagospodarowania. Poinformował również, że to jedna ze spółek PKP, właściciel terenu dawnej wyładowni kolejowej między 3 Maja i Jana z Kolna zgłosił wniosek o dopuszczenie budowy w tym miejscu obiektu handlowego o powierzchni ponad 2000 m². Następnie projekt omawiała jego recenzentka dr inż. arch. Danuta Kochanowska.

Sopot stał się polem do lokowania kapitału spekulacyjnego, to jest ta zła strona sukcesu.dr inż. arch. Danuta Kochanowska

Projekt studium nie wprowadza zmian w obecnym podziale jednostek strukturalnych, kontynuuje założenia aktualnego studium z roku 2010. Nadal proponuje budowę mariny w formie wyspy na południe od molo, tunel pod Aleją Niepodległości i Oś Administracji i Biznesu między tą ulicą a torami kolejowymi. Sam tekst dokumentu został zaktualizowany o stwierdzenia opisujące przemiany przestrzenne ostatnich lat:

  • nowe zbiorniki retencyjne (u zbiegu Kochanowskiego i Al. Niepodległości, między Krasickiego i Wybickiego, przy Reja i Władysława IV, na Potoku Karlikowskim w rejonie Okrzei i na Potoku Kuźniczym u zbiegu 23 Marca i Armii Krajowej, na potoku Babidolskim, na Potoku Kamiennym, u zbiegu Obodrzyców i Wejherowskiej).
  • powiększenie części plaży poza granice miasta, na teren morskich wód terytorialnych RP
  • ubytek 2 840 mieszkańców stałych
  • udostępnienie Błoni Sopockich – na terenach ochronnych ujęć wody „Bitwy pod Płowcami”

Jako problemy związane z układem i funkcjonowaniem w przestrzeni miasta określono m.in.

  • deficyt miejsc postojowych i problemy z przepływem ruchu
  • brak rezerw przepustowości na skrzyżowaniach położonych na Al. Niepodległości
  • brak wygodnych powiązań poprzecznych dróg rowerowych do przystanków SKM
  • jaskrawo zakłócające charakter miasta tzw. „szafy” przy ul. Bitwy pod Płowcami
  • rejony wciąż zaniedbane, do których zaliczyć należy np. niektóre fragmenty „pasa przykolejowego”,
  • zaniedbanie detali historycznych jak drewniane werandy, wieżyczki, wykusze, witraże
  • brak uchwały krajobrazowej regulującej opłaty za umieszczanie tablic reklamowych
  • brak gminnego programu opieki nad zabytkami
  • brak strategii rozwoju systemu transportowego
  • brak wizji funkcjonalno-przestrzennej ulicy 1 Maja
  • niekorzystne ekologicznie (na ponad 60% ogólnej długości) skanalizowanie cieków wodnych w zamkniętych przewodach uniemożliwiające naturalne samooczyszczanie
  • występowanie podwyższonych poziomów wody w gruncie
  • wzrost presji rekreacyjnej związanej z penetracją pieszą i realizacja zainwestowania kubaturowego w bezpośredniej bliskości korytarza ekologicznego Swelini
  • brak inwestycji równoważących przerwanie korytarza ekologicznego Świemirowsko-Karlikowskiego w wyniku intensywnego zainwestowania dna doliny w rejonie Al. Niepodległości
  • przekroczenia norm hałasu w pobliżu głównych ciągów komunikacyjnych i na odcinku 1,1km linii kolejowej
  • brak rekreacyjnego zagospodarowania lasów

Wskazania na przyszłość zawarte w studium to m.in.:

  • zrealizowanie wizji proekologicznej TPK jako jedynej leżącej w interesie Sopotu jako uzdrowiska
  • wzmocnienie funkcji ekologicznej zaplecza plaży przez nasadzenia roślinności
  • wprowadzenie obudowy biologicznej potoku (zadrzewienia i zakrzewienia) Swelini
  • odtwarzanie sieci pozostałych cieków wraz z towarzyszącymi im pasami zieleni oraz odtworzenie lub utworzenie nowych zbiorników wodnych
  • zakaz lokalizowania nowych obiektów kubaturowych w bezpośrednim sąsiedztwie lasów, zwartych drzewostanów i cieków;
  • eliminacja punktowych źródeł zanieczyszczeń wykorzystujących paliwa stałe
  • eliminacja ruchu tranzytowego na trasie Gdańsk-Gdynia
  • utworzenie 3 stref parkowania z ograniczoną dostępnością komunikacyjną strefy centralnej jako zakazanej (okresowo lub całkowicie) dla ruchu pojazdów samochodowych
  • ograniczenie parkowania na chodnikach i innych miejscach nieprzeznaczonych do parkowania
  • zagospodarowanie wolnych terenów (nieużytków) wielowarstwową zielenią
  • likwidacja zaplecza pierzei Al. Niepodległości oraz stworzenie nowego frontu zabudowy – frontu od strony kolei.
  • konieczność ochrony przed całkowitą zabudową Doliny Świemirowskiej
  • rewaloryzacja przyrodnicza przydomowych ogrodów ozdobnych;
  • ochrona i uzupełnienia drzew przyulicznych, zwłaszcza w centralnej części miasta
  • ograniczenie dogęszczania zabudowy w centrum

W sprzeczności z tym ostatnim postulatem stoi przeprowadzona w studium kalkulacja możliwości uzupełnienia obszarów zabudowanych o nową zabudowę mieszkaniową. W ten sposób możliwe do uzyskania miałoby być maks. 12 500 m² powierzchni użytkowej. Natomiast w innych miejscach, dotychczas niezabudowanych studium wymienia m.in. następujące nowe budynki:

  • zespół zabudowy mieszkaniowej w rejonie granicy z Gdańskiem (między ogródkami działkowymi przy Bitwy pod Płowcami a halą) o powierzchni użytkowej ok. 25 000 m²
  • ciąg zabudowy mieszkaniowej zasłaniającej hipodrom od strony Łokietka
  • teren ogródków działkowych przy Łokietka do wykorzystania jako rezerwa dla funkcji rekreacyjno-sportowych
  • zabudowa usługowa towarzysząca hali o tej samej maks. wysokości
  • szpital z ewentualnym lądowiskiem helikopterów w rejonie Polnej i Karlikowskiej
  • Oś Administracji i Biznesu jako 55 000 m² powierzchni biurowej i 30 000 m² powierzchni handlowej, w tym jeden obiekt o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m²
  • obiekty hotelowe, usługowe, mieszkaniowe w rejonie Zamkowej Góry i Sępiej
  • budynek restauracji Wielka Gwiazda i przedłużona do niej ulica 23 Marca

Ponadto studium wspomina o budowie sali konferencyjnej w większości jednostek strukturalnych.

ilustracja
Kolorem brązowym nowe inwestycje mieszkaniowe w okolicach hali i hipodromu. Oprac. W. Peszkowski, E. Daniell, Ł. Górczyński.

Nowe drogi i obiekty związane z transportem wymienione w studium to:

  • Nowa Bursztynowa na granicy Sopotu i Gdańska między halą a Bitwy pod Płowcami
  • ulica dojazdowa o kierunku równoległym do Al. Niepodległości (w ciągu Świemirowskiej)
  • układ ulic lokalnych w pasie terenu pomiędzy Al. Niepodległości a linią kolejową
  • Droga Czerwona w przebiegu tunelowym, mimo wycofania jej ze studium obszaru metropolitalnego
  • Droga Zielona jako niezbędna do realizacji
  • pętla autobusowa Kamienny Potok przeznaczona do niezbędnej rozbudowy o parking w systemie P&R
  • 3 inne parkingi ogólnodostępne na obrzeżach centrum: Niepodległości/Sępia, Park Północny, Polna, Przy przystanku Sopot Wyścigi
  • przejście podziemne pod Al. Niepodległości na przedłużeniu Goyki
Łąki
Podmokłe łąki na zapleczu ogródków działkowych przy Bitwy pod Płowcami

Z docelowego opisu sieci dróg rowerowych wynika plan utworzenia dwóch nowych odcinków: dolny odcinek Reja oraz wzdłuż Wejherowskiej i Małopolskiej do Niepodległości.

W tekście dokumentu wymieniono również planowane inwestycje w infrastrukturę wodociągową, kanalizacyjną i ściekową:

  • modernizacja i remont zbiornika Brodwino wraz z rozbudową stacji pomp
  • przebudowa wodociągów wzdłuż Łowickiej, Kolberga, Cieszyńskiego, Kraszewskiego, Wejherowskiej, Plater, Na Wydmach, Wojska Polskiego, Struga, Konopnickiej, Kolejowej, Smolnej, Podgórnej, 1 - go Maja, Okrężnej, Malczewskiego
  • przebudowa kanalizacji burzowej wzdłuż Pogodnej, Architektów, Mickiewicza, Kolejowej, Wosia Budzysza, pomiędzy ulicami Abrahama i Andersa, na skrzyżowaniu Al. Niepodległości z Malczewskiego, w kwartale Parkowa - Kordeckiego - Al. Wojska Polskiego – Kilińskiego i w rejonie podziemnego przejścia pod przystankiem SKM Sopot Kamienny Potok
  • przebudowa kanalizacji sanitarnej wzdłuż Abrahama, Na Wydmach, Emilii Plater, Kolejowej, Kolberga, Cieszyńskiego, Wejherowskiej i w kwartale Parkowa - Kordeckiego - Poniatowskiego - Traugutta - Chrobrego

Studium rozpoczyna się publicystycznym wstępem autorstwa rzecznika urzędu miasta. Projekt zawiera też subiektywne poglądy i nieudokumentowane wnioski: nowe budynki wpisują się w charakterystyczny krajobraz Sopotu, przyrost zasobów mieszkaniowych nie zakłócił sieci usług, znakomicie funkcjonuje nowa Hala Widowiskowo-Sportowa, zapisy planistyczne... utrwaliły się w świadomości zarówno kadry urzędniczej, architektów jak i społeczności lokalnej. Cały dokument liczy 274 strony i zawiera liczne powtórzenia. Można go pobrać w formie elektronicznej ze strony urzędu miasta.

Z projektu wynika, że w 1994 roku w mieście było 46 tys. mieszkańców i 16 tys. mieszkań. W roku 2014 było 35 tys. mieszkańców i 19 tys. mieszkań. Dlaczego w tych mieszkaniach nie mieszkają młodzi ludzie? Czy w tych mieszkaniach w ogóle mieszkają ludzie?Ryszard Kajkowski

Angelika Zając, prezes ROD „Jantar” w Sopocie pytała wiceprezydenta o zapisy dla terenu ogródków działkowych w przy Łokietka: teren ogrodów działkowych ustala się jako rezerwę dla przyszłego rozwoju głównych funkcji jednostki, usługi ponadlokalne z towarzyszącą zielenią między ul. Łokietka i terenami ujęć wody, w tym wariantowa lokalizacja sali konferencyjnej.

Mieszkańcy pytali m.in.

  • Czy studium może zostać uzupełnione o problematykę sezonowości i napływowości?
  • Czy ulica Leśna zostanie przedłużona jak na rys. ze str. 161-164 projektu?
  • Czy powstaną kolejne domy studenckie?
  • Czy budynek Algi zostanie dopisany do listy dóbr kultury współczesnej?
Ostatnio właściciel „Algi”, którym jest WSS „Społem” zgłosił chęć przywrócenia budynku do wyglądu historycznego. Nie wiem, na ile się to ostanie.Krzysztof Swędrzyński, naczelnik Wydziału Architektury i Urbanistyki

Wyłożenie projektu studium do publicznego wglądu potrwa do 16 grudnia, a uwagi do projektu można składać do 16 stycznia 2017 r.

< < <