Czynsz za Sopotekę

ilustracja

12 kwietnia 16.00 zebrała się Komisja Rewizyjna Rady Miasta. Jednym z punktów obrad była kontrola umowy dzierżawy na mediatekę. Wyjaśnień udzielali wiceprezydent Joanna Cichocka-Gula i dyrektor Roman Wojciechowski. Przedstawili genezę pomysłu utworzenia mediateki w Sopocie, przygotowania do jej organizacji oraz argumenty za wyborem lokalizacji i warunków umowy na wynajem lokalu.

W kwietniu 2012 powołany został Zespół ds. Mediateki, który rozpoczął prace od poszukiwania lokalizacji i najlepszego wariantu utworzenia i utrzymania lokalu takiej instytucji. Rozpatrywano budowę, najem i adaptację w różnych lokalizacjach. Budowa nowego budynku w wyniku analiz okazała się nieopłacalna. Do wynajęcia oprócz centrum dworcowego w grę wchodziło m. in. piętro dawnego budynku kina Polonia, nowy budynek biurowy przy Niepodległości 761 oraz powierzchnia nad supermarketem Alma. Przy wyborze uwzględniano następujące kryteria: cena, komunikacja, lokalizacja, dostępność i tzw. fit-out – oferta wynajmującego w dopasowaniu powierzchni na potrzeby mediateki.

Po serii relacji medialnych na temat zaplanowanej w budżecie miasta wysokości czynszu za Sopotekę, 16 marca 2016 biblioteka opublikowała tekst umowy najmu lokalu mediateki z Bałtycką Grupą Inwestycyjną. Umowa została zawarta 1 czerwca 2015 na 10 lat, począwszy od terminu w którym najemca rozpocznie działalność w lokalu Sopoteki. Co ciekawe, wynajmujący zobowiązuje się w opublikowanej umowie otworzyć centrum handlowe dla klientów do końca września 2015.

Wg umowy lokal mediateki miał zająć powierzchnię 656m². Stawka czynszu najmu w opublikowanej umowie to 73zł 21gr netto za m², a opłata eksploatacyjna 17złnetto za m² miesięcznie. Na posiedzeniu przedstawiciele Urzędu Miasta twierdzili, że lokal zajmuje jednak 679m². Za tę powierzchnię łączna opłata miesięczna wynosiłaby 75.340,69zł brutto. Poza tym w trzech ostatnich latach wynajmu za styczeń najemca jest zobowiązany tylko do opłaty eksploatacyjnej bez czynszu. Sam czynsz uzależniono od poziomu wynajęcia powierzchni na poziomach -1 i 0 w centrum handlowym. Może być on zmniejszany o tyle procent, o ile powierzchnia niewynajęta będzie przekraczać 20%.

Przedstawiciele Urzędu Miasta przytaczali następujące argumenty za opłacalnością zawartej umowy:

  • powodzenie przedsięwzięcia należy obliczać ilością odwiedzających
  • lokalizacja mediateki jest kluczowa dla ilości odwiedzających
  • w innej lokalizacji nie udałoby się osiągnąć takiej liczby odwiedzających mediatekę
  • czynsze w centrum Sopotu należą do najwyższych w Trójmieście
  • w pozostałych lokalach centrum handlowego stawki są o około połowę wyższe niż w przypadku Sopoteki

Nie przedstawiono uzasadnienia rezygnacji z budowy budynku na potrzeby mediateki.

Podano osiągnięty dotychczas poziom odwiedzających w mediatece Sopotu w celu porównania go z placówką gdańskiej biblioteki we Wrzeszczu, w centrum handlowym Manhattan. W Sopocie dzienna liczba odwiedzających wynosi około 700 osób, natomiast we Wrzeszczu po 4 latach funkcjonowania ustabilizowała się na poziomie 100 osób. Różnica polega na tym, że we Wrzeszczu liczba odwiedzających jest liczona automatycznie przez bramki wejściowe, natomiast w Sopocie jest wynikiem zsumowania wypożyczających i wpisujących się na listę odwiedzających. Bramki wejściowe w mediatece sopockiej mają być zamontowane w tym roku kosztem 80 tys. zł.

na ten temat:

Nowe funkcje w budynku biblioteki przy Westerplatte

ilustracja

... czytaj dalej >>>

Wyposażenie wnętrz willi przy Goyki

ilustracja

... czytaj dalej >>>

Przeniesienie miniteki

ilustracja

... czytaj dalej >>>

Remont domu pod wieżą przy Goyki

ilustracja

... czytaj dalej >>>

Otwarcie mediateki

ilustracja

... czytaj dalej >>>