Trasa rowerowa od mola do Gdańska

ilustracja

2 kwietnia Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił wybór wykonawców w przetargu na budowę ścieżki rowerowej w Alei Wojska Polskiego od mola do granicy Gdańska. Fundusze mają pochodzić z projektów Pomorskie Trasy Rowerowe i Modernizacja oświetlenia ulicznego w Sopocie finansowanych z programów operacyjnych. Prace mają trwać 6 miesięcy i zakończyć się w tym roku. Na wakacje zaplanowano przerwę w pracach budowlanych. Na ich sfinansowanie zarezerwowano 8,5mln zł w tegorocznym budżecie.

Na przeważającej długości nowa ścieżka rowerowa będzie zbudowana na szerokość 3,1m. Na wysokości przystani rybackiej udało się przeznaczyć na jej szerokość 2,8m. W tym miejscu i tak konieczne będzie przesunięcie murku w stronę morza kosztem pasa roślinności wydmowej na wąskiej skarpie. Jeszcze większe zwężenia na nowej ścieżce pojawią się na wysokości dawnego pola do minigolfa i hotelu przy Emilii Plater 19: miedzy wejściami 33-34 i 40-43 szerokość ścieżki wyniesie 2,5m.

Nawierzchnię ścieżki rowerowej zaprojektowano z płaskiej kostki betonowej koloru czerwonego Podobna jest już zastosowana między Łazienkami Południowymi a Chrobrego. Chodnik na odcinku od Molo do ul. Kordeckiego zaprojektowano z kostki betonowej w kolorze piaskowym identycznym jak w Alei Mamuszki w Parku Północnym. Natomiast od Kordeckiego do granicy z Gdańskiem nawierzchnia chodnika ma zostać wykonana z kostki betonowej typu starobruk w odcieniach szarości zgodnie ze stanem istniejącym.

Pomiędzy ścieżką a chodnikiem przebiegać będzie opaska z drobnej kostki kamiennej o wymiarach 4x6cm. Podobną kostkę zastosowano na nawierzchni peronów dworca kolejowego. Szerokość opaski będzie wynosić około pół metra.

W dużej części zostanie zrealizowana koncepcja parkingów rowerowych przy promenadzie, którą opracowano 4 lata temu. Powstanie parking przy molo i budynkach zajmowanych przez MOSiR i Centrum Żeglarstwa. Zrezygnowano jednak z parkingu przy granicy z Gdynią w ramach opisywanych robót. Zamiast niego ma powstać parking bez ławek na 10 stojaków przy wejściu 44, nieopodal ulicy Hestii. Jego lokalizacja ma wynikać z konieczności zamykania dla rowerzystów nadmorskiej promenady podczas imprez żeglarskich. Ruch rowerowy na wysokości klubu żeglarskiego miałby się wtedy odbywać objazdem ulicami Bitwy pod Płowcami i Hestii – na odcinku między hotelem Mariott a ulicą Hestii.

Parking przy molo zaprojektowano na prawie taką samą pojemność jak w założeniach sprzed lat. Jego wygląd jednak zdecydowanie odbiega od pierwotnych wizji. Drewniany pomost uzyska nieregularny obrys i kształt rozrzeźbionego wielokąta. Umownie można podzielić go na pięć sekcji: trzy zajmą drewniane stoły o powierzchni ok. 2,5m² każdy z drewnianymi siedziskami bez oparć, czwartą tablica z dodatkowymi dwiema ławkami, a piątą stacja ładowania z gniazdami 230V i przybornik do napraw rowerów. 20 stojaków na rowery i dodatkową ławkę umieszczono między pomostem a murkiem oddzielającym go od plaży, tak aby nie przesłaniać widoku z pomostu na morze. Śmietniki o pojemności 40 litrów zaplanowano w ilości 2 sztuki.

Drewniana platforma na wydmach służąca jako parking rowerowy. Rys. B. Karolczuk, D. Śladewski.

Wszystkie elementy drewniane mają zostać wykonane z drewna egzotycznego malowanego na kolor czarny jak heban, a elementy stalowe pomalowane na biało. Sama nawierzchnia platformy ma zostać wykonana z olejowanego drewna w kolorach od jasno- do ciemnobrązowego. Największym odstępstwem od pierwotnej koncepcji jest brak zadaszonych wiat i budynku toalety na terenie postoju. Pretekstem do tej zmiany jest dostępność toalety na parterze budynku Szpitala Miejskiego/ Latarni Morskiej. Natomiast brak zadaszenia nad stołami do konsumpcji może wykluczyć ten postój z katalogu podczas ewentualnej certyfikacji szlaku Eurovelo.

Budowa drewnianej platformy postoju będzie wiązała się z ingerencją w strukturę gruntu obecnego pasa wydm. Betonowy fundament ma zostać osadzony na prawie metrowej głębokości. Ponadto wymagana będzie wycinka niskiej zieleni wydmowej na powierzchni ok. 400m² i likwidacja murku między obecną promenadą a plażą. W zamian za wycinane krzewy wokół platformy ma zostać nasadzonych 100m² krzewów róży i 50m² wierzby wiciowej oraz dwa drzewa – wierzby białe. Ponadto 200m² innych krzewów (tawuła, dereń biały, żylistek szorstki) ma zostać nasadzonych do kwietnia 2021 u zbiegu Malczewskiego i Cieszyńskiego jako izolacja budynków przed hałasem drogowym.

Parking przy między ścieżką a ogrodzeniem Centrum Żeglarstwa przy wejściu 40 ma składać się z 10 stojaków i 2 ławek.

Wszystkie znaki drogowe zostaną wymienione na nowe. W większości miejsc będą miały treść identyczną jak obecne, np. Ścieżka rekreacyjna czy Zakaz wjazdu dla rowerów od 1V do 30X przy molo. Tomasz Legutko z Departamentu Turystyki Urzędu Wojewódzkiego wnioskował o wstawienie znaku nakazu ruchu pieszego zamiast zakazu wjazdu dla rowerów na Skwer Kuracyjny.

na ten temat:

Postoje rowerowe

... czytaj dalej >>>