Podwyżka opłat za żłobki

Podczas 5. sesji rady miasta radni zajmowali się m.in. opłatami za żłobki, budynkiem przychodni przy Chrobrego, planami zagospodarowania, funkcjonowaniem rady schroniska dla zwierząt i darmowymi biletami na autobus.
Żłobek darmowy tylko na wniosek
Po wejściu w życie ustawy o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka prezydent miasta zwróciła się do radnych o dopasowanie opłat za pobyt w żłobku do maksymalnych kwot refundowanych. Miesięczna opłata za pobyt w żłobku wzrosła z 400 zł do 1,5 tys. zł miesięcznie (1,9 tys. dla dzieci niepełnosprawnych). Rodzice, którzy nie chcą ponosić tych opłat z własnych środków, mogą składać wnioski do ZUS o finansowanie tej kwoty bezpośrednio z budżetu państwa na rachunek bankowy żłobka. Stawka za dzienne wyżywienie dziecka pozostała bez zmian na wysokości 10 zł dziennie ustalonej dwa lata temu.
Po wprowadzeniuAktywnego rodzicaopiekunowie i rodzice dzieci w żłobku nie płacą nic, poza wyżywieniem. Magdalena Czarzyńska-Jachim
Remont elewacji na Chrobrego
Dwa miejskie podmioty lecznicze działające w miejskim budynku przy Chrobrego 6/8/10 mają zmienić formę prawną. Prezydent miasta zamierza przekształcić je w spółki prawa handlowego. Obecnie zajmują się głównie prowadzeniem pogotowia ratunkowego i turnusów w sanatorium Leśnik
. Radni zgodzili się na dalszy wynajem bez przetargu pomieszczeń w budynku Chrobrego tym instytucjom. Pytali jednak o odpłatność za usługi zdrowotne w budynku i dostępność usług dla mieszkańców. Przypominali również przedwyborcze zapewnienia o utworzeniu szpitala.

Na ile mieszkańcy mogą się spodziewać zwiększenia konieczności wprowadzenia opłat za wszelkie usługi? Bo może być tak, że np. 3 osoby będą przyjęte na kontrakt, a już kolejne, jeżeli zapłacą, to od ręki, a jak nie zapłacą, to za ileś miesięcy. Jakub Świderski
Forma tej jednostki nie wpływa na żadne opłaty, tak jak powiedział pan wiceprezydent, kontrakty przechodzą i są takiej samej wysokości, w związku z tym nie wpływa na żadne formy odpłatności, czy zwiększania płatności dla pacjentów. Magdalena Czarzyńska-Jachim
Czy mieszkańcy nie odczują tego, że będzie mniejsza dostępność po prostu? Jeśli obiekt będzie działał również komercyjnie, czy nie będzie ważniejsze dla niego jakieś działania komercyjne versus działania w ramach kontraktu z NFZ? Piotr Meller
Czy uzdrowisko będzie rozszerzać swoją działalność w tym obiekcie, czy to pozostaje przy tych biurach na trzecim piętrze, a pozostałe przestrzenie będą udostępnianie innym podmiotom komercyjnym, które działają na Chrobrego i tutaj też nie ma gwarancji, jakie usługi będą realizowane, tak? Ten budynek w środku wymaga też porządnego przebudowy, bo jakość świadczonych tam, no jakość tej przestrzeni, fakt, że ona jest zajmowana przez różne komercyjne podmioty i one mają różną jakość przestrzeni, ale generalnie to jest budynek miejski i wymagałby całkowitego unowocześnienia. Grażyna Czajkowska
Trudno jest nam pozyskać środki na remont pomieszczeń. Michał Banacki
Stomatologia zwolniła swoje pomieszczenie zajmowane od lat. O jego wynajem w trybie bezprzetargowym wystąpiłSopmed. Decyzja w tej sprawie nie została podjęta, a sprawa ponownego zagospodarowania pomieszczeń będzie przedmiotem decyzji pani prezydent. Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami
Gmina żąda zwrotu bonifikat od sprzedawanych mieszkań
Poprzedni współwłaściciele wykupionego przez siebie mieszkania przy Helskiej zwrócili się do radnych o umorzenie zwrotu części bonifikaty udzielonej przy wykupie tego lokalu od gminy. Mieszkanie komunalne zostało wykupione w roku 2022 z 50% zniżką w kwocie 370 tys. zł. przed zakończeniem udzielania zniżek od wartości rynkowej mieszkań. Współwłaściciele sprzedali mieszkanie przed upływem 5 lat od jego wykupu w roku 2024, a po kilku dniach kupili dwa inne mieszkania za ceny, które po zsumowaniu równają się 76% ceny uzyskanej ze sprzedaży mieszkania. Łączna cena tych dwóch kupionych mieszkań była o ponad 300 tys. zł niższa od kwoty uzyskanej ze sprzedaży mieszkania w Sopocie.

Prezydent wezwał więc byłych współwłaścicieli do zwrotu odpowiednich części przyznanej bonifikaty, jednocześnie informując ich o możliwości zwrócenia się do rady miasta o odstąpienie od domagania się jej zwrotu. Współwłaściciele dokonali zwrotu żądanych kwot i rzeczywiście skorzystali z możliwości wystąpienia do radnych o umorzenie zwrotu. Radni jednak odrzucili wniosek współwłaścicieli.
Kolejna skarga na opiekę nad zwierzętami w schronisku
Skargę na odmowę udzielenia informacji złożyła wolontariuszka, która zgłosiła się do Rady Dialogu Społecznego ds. Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt Sopotkowo
o stanowisko z posiedzenia w marcu 2024. Stanowisko tej Rady miało dotyczyć eutanazji zwierzęcia przebywającego w schronisku. Protokół z posiedzenia mającego miejsce 19 marca opublikowano dopiero 22 lipca, a w chwili żądania informacji 29 marca miał on istnieć w formie notatki służbowej. Radni przyjęli wyjaśnienia prezydentki na temat udostępniania notatek służbowych i uznania ich za dokumenty wewnętrzne i za wyłączone z obowiązku udostępniania. Na ten temat wypowiadał się Trybunał Konstytucyjny w wyroku P 25/12 [1] i Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku III OSK 1588/21 [2]. W żadnym z tych wyroków nie stwierdzono jednak, że każda notatka służbowa jest dokumentem wewnętrznym, niezależnie od jej treści. Ostateczne protokoły z posiedzeń tej Rady (z dwóch posiedzeń w br.) udostępniono w Biuletynie Informacji Publicznej miasta. Skarżącą poinformowano, że Rada nie zajmuje stanowisk w sprawach leczenia zwierząt, o które wnioskowała skarżąca, mimo że Rada zaleciła władzom schroniska konsultowanie decyzji o eutanazjach.

Podczas obrad głos zabrała skarżąca oraz jej pełnomocnik, który zwrócił uwagę na przekroczenie terminów administracyjnych w rozpatrzeniu skargi przez radnych. Poinformował również, że w sprawach uśmiercenia zwierzęcia i poświadczenia nieprawdy postępowania prowadzi Prokuratura Rejonowa w Sopocie. Natomiast Wojewoda Pomorski potwierdził wskazywane przez pełnomocnika naruszenie przepisów administracyjnych przez władze gminy podczas rozpatrywania skargi. Radni uznali skargę za bezzasadną, podobnie jak skargę złożoną rok temu w sprawie konsultacji weterynaryjnych.
Plany zagospodarowania
Radni przyjęli dwa zmienione plany zagospodarowania przestrzennego.
Przedostatnia dyskusja publiczna na temat zmian proponowanych dla terenów przy Poznańskiej i Niepodległości między Marynarzy, 3 Maja i wschodnią granicą terenów kolejowych (plan P-1/01) była zorganizowana w czerwcu ub. roku. Po jej zakończeniu do projektu zmian wprowadzono dodatkowy zapis o czasowym wyłączeniu spod zakazu budowy budynków gospodarczych i garaży obecnego terenu zakładu oczyszczania. Z taką zmianą wyłożono kolejną wersję projektu i zorganizowano dyskusję publiczną 12 lutego 2024.
Radni zaakceptowali rozstrzygnięcie prezydenta dotyczące wszystkich uwag złożonych do wszystkich projektów zmian wykładanych do wglądu kilkukrotnie od stycznia 2021. Odrzucili w ten sposób m.in wnioski o wyznaczenie parkingu za szkołami od strony Marynarzy, zwiększenie maksymalnej wysokości i ilości kondygnacji, umożliwienie stosowania dachowych tarasów zielonych na dachach mansardowych, wykreślenie zakazu budowy ekranów akustycznych od strony torów kolejowych.
Kolejny zaakceptowany przez radnych zestaw zmian przepisów dotyczył części terenów między Haffnera, Winieckiego, Kubacza i Helską. Prace nad nową wersją tego planu trwają od lat i nadal jest w toku sporządzanie zmian dla kwartału między Goyki a Helską. Po wyłożeniu projektu zmian i dyskusji publicznej dla pozostałego obszaru nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski do projektu planu ani do prognozy oddziaływania na środowisko.
Radni pytali o możliwości rozbudowy budynku przy Kubacza 2.

Uzyskał inwestor pozwolenie na budowę. Bardzo była duża dbałość o to, żeby nie zminimalizować w żaden sposób istniejącej powierzchni biologicznie czynnej, czyli nie robić sytuacji takiej, że połowa podwórza, czy większość tego podwórza to jest wjazd do hali garażowej podziemnej i ta procedura wydawania pozwolenia na budowę, a wcześniej uzyskania pozytywnej decyzji konserwatorskiej proszę mi wierzyć trwała bardzo długo. I na tyle, ile plan miejscowy mógł wyegzekwować, mogliśmy w oparciu o ustalenia planu miejscowego, to wyegzekwowaliśmy wszystko, co możliwe, żeby ta kamienica nie straciła na wartości historycznej przede wszystkim. Natomiast dlaczego inwestor nie realizuje tego, mimo tego, że już chyba drugi rok ma pozwolenie na budowę, to już jest pytanie do inwestora. Naczelnik Wydziału Urbanistyki i Architektury
Niedoszacowane dochody
Po analizie wpływów do budżetu za pierwsze półrocze i otrzymaniu kilku dotacji skarbnik miasta postanowił zwiększyć planowane dochody miejskiego budżetu. Zwiększono m.in. spodziewane wpływy z najmu nieruchomości i podatków od darowizn. Zmniejszono natomiast m.in. wydatki na projekt przeniesienia zakładu oczyszczania na Kamienny Potok. Dzięki temu planowany deficyt udało się zmniejszyć o prawie 7 mln zł.
Darmowe autobusy i obwody konsultacyjne
Przez kilka godzin radni dyskutowali o przeprowadzeniu konsultacji na temat darmowej komunikacji miejskiej i o podziale miasta na obwody umożliwiające organizowanie konsultacji społecznych w wybranych dzielnicach miasta. Nie podjęli jednak żadnych uchwał ani rezolucji w tych sprawach.
Radni przyznali pomoc dwóm czteroosobowym rodzinom repatriowanym z Kazachstanu. Pomoc polega na wynajmie mieszkań komunalnych i przyznaniu dotacji do czynszu za te mieszkania. Pracownik urzędu poinformowała radnych, że od roku 1995 do tej pory udzielono takiej pomocy 24 kilkuosobowym rodzinom z Kazachstanu.
Zapis transmisji z obrad jest dostępny na stronie https://www.youtube.com/watch?v=e9QzWcutkwY.
- Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 listopada 2013 r. sygn. akt P 25/12
- III OSK 1588/21 - Wyrok NSA
|
Obligacje i skargi | Nowe mieszkania i remonty | |